Stellenangebot

PhD Position

Doktorand/-in (Wissenschaftliche/-r Angestellte/-r Junior) Entgeltgruppe 13 TV-KAH (65%)

Das Teilprojekt A5 „TH17 Cell Plasticity in Renal Autoimmune Disease“ des SFB1192 ist ein Gemeinschaftsprojekt von PD Dr. Christian Krebs (Nephrologie/Translationale Immunologie) und Prof. Samuel Huber (I. Medizinische Klinik und Molekulare Gastroenterologie und Immunologie), das die organspezifische Immunantwort untersucht.

Das Projekt wird sich mit der Stabilität und Plastizität von TH17 Zellen bei autoimmunen Nierenerkrankungen beschäftigen (Krebs et al. Nat Rev Nephrol, Krebs et al. Immunity 2016). Dabei sollen insbesondere Mechanismen der Stabilität von renalen TH17 Zellen untersucht werden. Wir verwenden in diesem Projekt unterschiedliche Mausmodelle für Autoimmunerkrankungen der Niere, des Darms und des Gehirns. Durch Verwendung von Fluoreszenzreportermäusen für IL-17, IFN-gamma und IL-10 (siehe auch Gagliani et al. Nature 2015) und Einzelzell-RNA-Sequenzierung werden wir funktionelle Untersuchungen in Erkrankungsmodellen durchführen.

Das langfristige Ziel des Projekts ist es Mechanismen der Stabilität von renalen TH17 Zellen verstehen und so zur Identifizierung neuer Therapieoptionen für Patienten/-innen mit immunvermittelten Nierenerkrankungen beizutragen.

Ihre Aufgaben:

• Durchführung tierexperimenteller Untersuchungen in Mausmodellen von entzündlichen Nierenerkrankungen
  • Planung und Durchführung der Tierexperimente
  • Analyse des gewonnenen Materials mittels verschiedener Methoden (z.B. FACS, ELISA, WB, IHC, NGS, scRNA-seq)
  • Auswertung und Zusammenstellung der Ergebnisse sowie deren Präsentation auf abteilungsinternen, nationalen und internationalen Meetings
  • Beteiligung an der Erstellung von Manuskripten
Weitere Informationen

Heterogenität und Plastizität von T-Zellen bei Autoimmunität

Plastizität und Stabilität von T-Zellen
Stabilität und Toleranzinduktion bei TH17-Zellen in der Niere

Plastizität und Stabilität von Th17 Zellen bei Autoimmunität

T-Zellen spielen eine wichtige Rolle bei der Pathogenese von verschiedenen Autoimmunerkrankungen, insbesondere durch die Differenzierung in pathogene Th1- und Th17-Zellen sowie in regulatorische T-Zellen. Diese T-Zellen-Subsets wurden klassischerweise als terminal differenzierte Linien angesehen. Neuere Daten belegen allerdings, dass T-Zellen ein hohes Maß an Plastizität aufweisen können. Insbesondere Th17-Zellen können in pathogene Th1-Zellen oder regulatorische Tr1-Zellen transdifferenzieren. Bemerkenswert ist, dass Th17-Zellen bei immunvermittelten Glomerulonephritiden ein hohes Maß an Stabilität aufweisen.

In diesem Projekt untersuchen wir die Stabilität von renalen Th17 im Vergleich zu Th17 Zellen aus anderen inflammatorischen Organen wie dem Darm und dem ZNS bei Modellen für Autoimmunerkrankungen.

Über ein besseres Verständnis der Mechanismen von Th17-Zell Stabilität und Plastizität können neue Therapieoptionen aufgezeigt werden, die eine gezieltere und nebenwirkungsärmere Behandlung von Patienten mit Autoimmunerkrankungen erlauben.

Expressionsprofil von humanen T-Zellen bei Glomerulonephritis

Heterogenität von T-Zellen in der Niere

CD4+ T-Helferzellen spielen eine zentrale Rolle in der Pathogenese von Autoimmunerkrankungen. Um ein besseres Verständnis der T-Zellinfiltration in die Niere zu erhalten, führen wir durchflusszytometrische Analysen und Transkriptomanalysen einzelner T-Zellen aus der Niere bei Glomerulonephritis durch. Diese Arbeiten sind entscheidend für die Entwicklung neuer therapeutischer Konzepte und werden die Entwicklung von ,auf den einzelnen Patienten zugeschnittenen, neuen spezifischen und nebenwirkungsarmen Therapien voranbringen.

Neutrophileninfiltration in die Niere bei Staphylococcus aureus Infektion
Granulozyten in der Niere bei S. aureus Infektion

Th17-Zellen bei renaler Staphylococcus aureus Infektion

CD4+ T-Helferzellen spielen eine wichtige Rolle bei der Abwehr von pathogenen Organismen. Dabei sind Th17-Zellen maßgeblich an der Abwehr von extrazellulären Bakterien beteiligt. Wir haben in unserem Labor ein Staphylococcus aureus Model etabliert, das mit einer verstärkten Th17-Immunantwort einhergeht. Mit Hilfe dieses Modells untersuchen wir Mechanismen der T-Helferzellstabilität und -plastizität und Wirt-Pathogen-Interaktionen.

Über den Arbeitsgruppenleiter

Christian Krebs
PD Dr. med. Christian Krebs

Christian Krebs ist Privatdozent an der III. Medizinischen Klinik und Poliklinik am UKE. Er hat Medizin in Göttingen und Hamburg studiert. Er promovierte am Institut für Immunologie am UKE in Hamburg bei Prof. Friedrich Koch-Nolte. Seine Facharztausbildung hat er an der III. Medizinischen Klinik am UKE absolviert und im Jahr 2014 wurde er habilitiert. In den letzten Jahren hat er intensiv Th17 Zellen bei renalen Autoimmunerkrankungen untersucht. Seine Forschungsschwerpunkte sind die Charakterisierung von Heterogenität und Plastizität renaler T-Zellen und die Aufdeckung neuer therapeutischer Targets.

Arbeitsgruppe - Lab members

AG Krebs
Arbeitsgruppe

PD Dr. Christian Krebs

Alina Borchers

Patricia Bartsch

Dr. Michael Zinke

Tobias Koyro

Christoph Kilian

Leon Enk

Shiwa Soukou (Mitarbeiterin AG Huber)

Publikationen

• 2006
  • 2005
  • 2003
Vor

Pathogen-induced tissue-resident memory TH17 (TRM17) cells amplify autoimmune kidney disease
Krebs C, Reimers D, Zhao Y, Paust H, Bartsch P, Nuñez S, Rosemblatt M, Hellmig M, Kilian C, Borchers A, Enk L, Zinke M, Becker M, Schmid J, Klinge S, Wong M, Puelles V, Schmidt C, Bertram T, Stumpf N, Hoxha E, Meyer-Schwesinger C, Lindenmeyer M, Cohen C, Rink M, Kurts C, Franzenburg S, Koch-Nolte F, Turner J, Riedel J, Huber S, Gagliani N, Huber T, Wiech T, Rohde H, Bono M, Bonn S, Panzer U, Mittrücker H
Sci Immunol. 2020;5(50):.

Realistic in silico generation and augmentation of single-cell RNA-seq data using generative adversarial networks
Marouf M, Machart P, Bansal V, Kilian C, Magruder D, Krebs C, Bonn S
NAT COMMUN. 2020;11(1):166.

Role of regulatory T cells in experimental autoimmune glomerulonephritis
Klinge S, Yan K, Reimers D, Brede K, Schmid J, Paust H, Krebs C, Panzer U, Hopfer H, Mittrücker H
AM J PHYSIOL-RENAL. 2019;316(3):F572-F581.

Single-Cell Transcriptomics Identifies the Adaptation of Scart1+ Vγ6+ T Cells to Skin Residency as Activated Effector Cells
Tan L, Sandrock I, Odak I, Aizenbud Y, Wilharm A, Barros-Martins J, Tabib Y, Borchers A, Amado T, Gangoda L, Herold M, Schmidt-Supprian M, Kisielow J, Silva-Santos B, Koenecke C, Hovav A, Krebs C, Prinz I, Ravens S
CELL REP. 2019;27(12):3657-3671.e4.

Molecular and functional heterogeneity of IL-10-producing CD4+ T cells
Brockmann L, Soukou S, Steglich B, Czarnewski P, Zhao L, Wende S, Bedke T, Ergen C, Manthey C, Agalioti T, Geffken M, Seiz O, Parigi S, Sorini C, Geginat J, Fujio K, Jacobs T, Roesch T, Izbicki J, Lohse A, Flavell R, Krebs C, Gustafsson J, Antonson P, Roncarolo M, Villablanca E, Gagliani N, Huber S
NAT COMMUN. 2018;9(1):5457.

Plasticity and heterogeneity of Th17 in immune-mediated kidney diseases
Krebs C, Panzer U
J AUTOIMMUN. 2018;87:61-68.

IL-17C/IL-17 Receptor E Signaling in CD4 T Cells Promotes T17 Cell-Driven Glomerular Inflammation
Krohn S, Nies J, Kapffer S, Schmidt T, Riedel J, Kaffke A, Peters A, Steinmetz O, Krebs C, Turner J, Brix S, Paust H, Stahl R, Panzer U
J AM SOC NEPHROL. 2018;29(4):1210-1222.

Colitis Promotes a Pathological Condition of the Liver in the Absence of Foxp3 Regulatory T Cells
Mathies F, Steffens N, Kleinschmidt D, Stuhlmann F, Huber F, Roy U, Meyer T, Luetgehetmann M, von Petersdorff M, Seiz O, Herkel J, Schramm C, Flavell R, Gagliani N, Krebs C, Panzer U, Abdullah Z, Strowig T, Bedke T, Huber S
J IMMUNOL. 2018;201(12):3558-3568.

IL-10 Receptor Signaling Is Essential for TR1 Cell Function In Vivo
Brockmann L, Gagliani N, Steglich B, Giannou A, Kempski J, Pelczar P, Geffken M, Mfarrej B, Huber F, Herkel J, Wan Y, Esplugues E, Battaglia M, Krebs C, Flavell R, Huber S
J IMMUNOL. 2017;198(3):1130-1141.

T helper type 17 cells in immune-mediated glomerular disease
Krebs C, Schmidt T, Riedel J, Panzer U
NAT REV NEPHROL. 2017;13(10):647-659.

Autoimmune Renal Disease Is Exacerbated by S1P-Receptor-1-Dependent Intestinal Th17 Cell Migration to the Kidney
Krebs C, Paust H, Krohn S, Koyro T, Brix S, Riedel J, Bartsch P, Wiech T, Meyer-Schwesinger C, Huang J, Fischer N, Busch C, Mittrücker H, Steinhoff U, Stockinger B, Perez L, Wenzel U, Janneck M, Steinmetz O, Gagliani N, Stahl R, Huber S, Turner J, Panzer U
IMMUNITY. 2016;45(5):1078-1092.

Plasticity of Th17 Cells in Autoimmune Kidney Diseases
Krebs C, Turner J, Paust H, Kapffer S, Koyro T, Krohn S, Ufer F, Friese M, Flavell R, Stockinger B, Steinmetz O, Stahl R, Huber S, Panzer U
J IMMUNOL. 2016;197(2):449-57.

CXCR3+ Regulatory T Cells Control TH1 Responses in Crescentic GN
Paust H, Riedel J, Krebs C, Turner J, Brix S, Krohn S, Velden J, Wiech T, Kaffke A, Peters A, Bennstein S, Kapffer S, Meyer-Schwesinger C, Wegscheid C, Tiegs G, Thaiss F, Mittrücker H, Steinmetz O, Stahl R, Panzer U
J AM SOC NEPHROL. 2016;27(7):1933-42.

IL-17F Promotes Tissue Injury in Autoimmune Kidney Diseases
Riedel J, Paust H, Krohn S, Turner J, Kluger M, Steinmetz O, Krebs C, Stahl R, Panzer U
J AM SOC NEPHROL. 2016;27(12):3666-3677.

Immune Mechanisms in Arterial Hypertension
Wenzel U, Turner J, Krebs C, Kurts C, Harrison D, Ehmke H
J AM SOC NEPHROL. 2016;27(3):677-86.

CC Chemokine Ligand 18 in ANCA-Associated Crescentic GN
Brix S, Stege G, Disteldorf E, Hoxha E, Krebs C, Krohn S, Otto B, Klätschke K, Herden E, Heymann F, Lira S, Tacke F, Wolf G, Busch M, Jabs W, Özcan F, Keller F, Beige J, Wagner K, Helmchen U, Noriega M, Wiech T, Panzer U, Stahl R
J AM SOC NEPHROL. 2015;26(9):2105-2117.

CXCL5 drives neutrophil recruitment in TH17-mediated GN
Disteldorf E, Krebs C, Paust H, Turner J, Nouailles G, Tittel A, Meyer-Schwesinger C, Stege G, Brix S, Velden J, Wiech T, Helmchen U, Steinmetz O, Peters A, Bennstein S, Kaffke A, Llanto C, Lira S, Mittrücker H, Stahl R, Kurts C, Kaufmann S, Panzer U
J AM SOC NEPHROL. 2015;26(1):55-66.

Function of the Th17/interleukin-17A immune response in murine lupus nephritis
Schmidt T, Paust H, Krebs C, Turner J, Kaffke A, Bennstein S, Koyro T, Peters A, Velden J, Hünemörder S, Haag F, Steinmetz O, Mittrücker H, Stahl R, Panzer U
ARTHRITIS RHEUM-US. 2015;67(2):475-87.

Deficiency of the interleukin 17/23 axis accelerates renal injury in mice with deoxycorticosterone acetate+angiotensin ii-induced hypertension
Krebs C, Lange S, Niemann G, Rosendahl A, Lehners A, Meyer-Schwesinger C, Stahl R, Benndorf R, Velden J, Paust H, Panzer U, Ehmke H, Wenzel U
HYPERTENSION. 2014;63(3):565-71.

Increased expression of (pro)renin receptor does not cause hypertension or cardiac and renal fibrosis in mice
Rosendahl A, Niemann G, Lange S, Ahadzadeh E, Krebs C, Contrepas A, van Goor H, Wiech T, Bader M, Schwake M, Peters J, Stahl R, Nguyen G, Wenzel U
LAB INVEST. 2014;94(8):863-72.

MicroRNA-155 drives TH17 immune response and tissue injury in experimental crescentic GN
Krebs C, Kapffer S, Paust H, Schmidt T, Bennstein S, Peters A, Stege G, Brix S, Meyer-Schwesinger C, Müller R, Turner J, Steinmetz O, Wolf G, Stahl R, Panzer U
J AM SOC NEPHROL. 2013;24(12):1955-65.

AT1 antagonism and renin inhibition in mice: pivotal role of targeting angiotensin II in chronic kidney disease.
Fraune C, Lange S, Krebs C, Hölzel A, Baucke J, Divac N, Schwedhelm E, Streichert T, Velden J, Garrelds I, Danser A, Frenay A, van Goor H, Jankowski V, Stahl R, Nguyen G, Wenzel U
AM J PHYSIOL-RENAL. 2012;303(7):1037-1048.

CCR5 deficiency does not reduce hypertensive end-organ damage in mice.
Krebs C, Fraune C, Schmidt-Haupt R, Turner J, Panzer U, Quang M, Tannapfel A, Velden J, Stahl R, Wenzel U
AM J HYPERTENS. 2012;25(4):479-486.

Glomerulonephritiden – Genetische Aspekte
Krebs C, Panzer U
Dialyse aktuell. 2012;16(9):523-527.

Chemokines play a critical role in the cross-regulation of Th1 and Th17 immune responses in murine crescentic glomerulonephritis.
Paust H, Turner J, Riedel J, Disteldorf E, Peters A, Schmidt T, Krebs C, Velden J, Mittrücker H, Steinmetz O, Stahl R, Panzer U
KIDNEY INT. 2012;82(1):72-83.

Immature renal dendritic cells recruit regulatory CXCR6(+) invariant natural killer T cells to attenuate crescentic GN.
Riedel J, Paust H, Turner J, Tittel A, Krebs C, Disteldorf E, Wegscheid C, Tiegs G, Velden J, Mittrücker H, Garbi N, Stahl R, Steinmetz O, Kurts C, Panzer U
J AM SOC NEPHROL. 2012;23(12):1987-2000.

Dimethylarginine dimethylaminohydrolase1 is an organ-specific mediator of end organ damage in a murine model of hypertension.
Sydow K, Schmitz C, von Leitner E, von Leitner R, Klinke A, Atzler D, Krebs C, Wieboldt H, Ehmke H, Schwedhelm E, Meinertz T, Blankenberg S, Böger R, Magnus T, Baldus S, Wenzel U
PLOS ONE. 2012;7(10):48150.

IL-17A production by renal γδ T cells promotes kidney injury in crescentic GN.
Turner J, Krebs C, Tittel A, Paust H, Meyer-Schwesinger C, Bennstein S, Steinmetz O, Prinz I, Magnus T, Korn T, Stahl R, Kurts C, Panzer U
J AM SOC NEPHROL. 2012;23(9):1486-1495.

Protective role for CCR5 in murine lupus nephritis.
Turner J, Paust H, Mathey S, Bramke P, Krebs C, Steinmetz O, Velden J, Haag F, Stahl R, Panzer U
AM J PHYSIOL-RENAL. 2012;302(11):1503-1515.

Podocytes of AT2 receptor knockout mice are protected from angiotensin II-mediated RAGE induction.
Rüster C, Franke S, Wenzel U, Schmidt-Haupt R, Fraune C, Krebs C, Wolf G
AM J NEPHROL. 2011;34(4):309-317.

Characterisation of a novel glycosylphosphatidylinositol-anchored mono-ADP-ribosyltransferase isoform in ovary cells.
Stilla A, Simone D, Dani N, Krebs C, Arrizza A, Corda D, Haag F, Koch Nolte F, Maria D
EUR J CELL BIOL. 2011;90(8):665-677.

The angiotensin II type 2 receptor in renal disease.
Wenzel U, Krebs C, Benndorf R
J RENIN-ANGIO-ALDO S. 2010;11(1):37-41.

Angiotensin II type 2 receptor deficiency aggravates renal injury and reduces survival in chronic kidney disease in mice.
Benndorf R, Krebs C, Hirsch-Hoffmann B, Schwedhelm E, Cieslar G, Schmidt-Haupt R, Steinmetz O, Meyer-Schwesinger C, Thaiss F, Haddad M, Fehr S, Heilmann A, Helmchen U, Hein L, Ehmke H, Stahl R, Böger R, Wenzel U
KIDNEY INT. 2009;75(10):1039-1049.

NAD+ and ATP released from injured cells induce P2X7-dependent shedding of CD62L and externalization of phosphatidylserine by murine T cells.
Scheuplein F, Schwarz N, Adriouch S, Krebs C, Bannas P, Rissiek B, Seman M, Haag F, Koch Nolte F
J IMMUNOL. 2009;182(5):2898-2908.

Rapid development of severe end-organ damage in C57BL/6 mice by combining DOCA salt and angiotensin II.
Kirchhoff F, Krebs C, Abdulhag U, Meyer-Schwesinger C, Maas R, Helmchen U, Hilgers K, Wolf G, Stahl R, Wenzel U
KIDNEY INT. 2008;73(5):643-650.

Effect of (pro)renin receptor inhibition by a decoy peptide on renal damage in the clipped kidney of Goldblatt rats.
Krebs C, Weber M, Steinmetz O, Meyer-Schwesinger C, Stahl R, Danser A, Garrelds I, van Goor H, Nguyen G, Müller D, Wenzel U
KIDNEY INT. 2008;74(6):823-824.

[Quality of life under antihypertensive therapy: essentially for compliance]
Wenzel U, Krebs C
MMW Fortschr Med. 2008;150(24):30-32.

Antihypertensive therapy upregulates renin and (pro)renin receptor in the clipped kidney of Goldblatt hypertensive rats.
Krebs C, Hamming I, Sadaghiani S, Steinmetz O, Meyer-Schwesinger C, Fehr S, Stahl R, Garrelds I, Danser A, van Goor H, Contrepas A, Nguyen G, Wenzel U
KIDNEY INT. 2007;72(6):725-730.

Antihypertensive therapy induces compartment-specific chemokine expression and a Th1 immune response in the clipped kidney of Goldblatt hypertensive rats.
Steinmetz O, Sadaghiani S, Panzer U, Krebs C, Meyer-Schwesinger C, Streichert T, Fehr S, Hamming I, van Goor H, Stahl R, Wenzel U
AM J PHYSIOL-RENAL. 2007;292(2):876-887.

Management of arterial hypertension in obese patients.
Wenzel U, Krebs C
CURR HYPERTENS REP. 2007;9(6):491-497.

ADP-ribosylation of membrane proteins: unveiling the secrets of a crucial regulatory mechanism in mammalian cells.
Koch-Nolte F, Adriouch S, Bannas P, Krebs C, Scheuplein F, Seman M, Haag F