Zu den Inhalten springen

Hauptnavigation:

Kontakt | English | Sitemap

Depression

Forschungsprojekte zu kognitiven Störungen bei (unipolarer) Depression


© Steffen Moritz

to English version

Hauptbeteiligte
Prof. Dr. Steffen Moritz
Dipl.-Psych. Katharina Voigt
Dipl.-Psych. Kirsten Riedesel

Kooperationspartner
PD. Dr. Christian Otte (Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Hamburg)
Dr. Christoph Muhtz (Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Hamburg)
Dr. Kim Hinkelmann (Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Hamburg)
Dr. Holger Jahn (Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Hamburg)
Prof. Peter Graf (University of British Columbia, Vancouver)

Überblick

Eine Vielzahl von Untersuchungen bestätigt, dass Patienten mit unipolarer Depression kognitive Defizite im Bereich des Gedächtnisses, der Aufmerksamkeit und der Exekutivfunktion aufweisen (z.B. Moritz et al., 2001, 2002). Wir prüfen derzeit u.a., ob es sich hierbei um episodische oder stabile Phänomene handelt (state vs. trait). Mit Hilfe semantischer Priming-Verfahren testen wir die Hypothese, dass negativ-valentes Material bei depressiven Menschen einen Verarbeitungsvorteil besitzt, der eine schnellere Assoziationsbahnung für negativ-valente Information bedingt (z.B. Moritz & Graf, 2006). In einer abgeschlossenen Untersuchung unter Verwendung einer emotionalen Variante des Deese-Roediger-McDermott Paradigmas (Moritz et al., 2005) zeigten depressive Personen in Übereinstimmung mit einem Vorbefund bessere Erinnerungsleistungen für emotionales relativ zu neutralem Material als gesunde Personen. Interessanterweise wurde emotionales und hier v.a. depressives Distraktormaterial (d.h., Wörter, die nicht gelernt werden mussten aber in der späteren Wiedererkennungsphase mit vorgegeben wurden) von depressiven Menschen signifikant häufiger fälschlich erinnert (erhöhte falsche Alarm-Rate). Dies ist ein erster Hinweis darauf, dass über den Erinnerungsvorteil für negative Episoden hinaus negativ gefärbte Intrusionen sich leichter im Gedächtnis depressiver Menschen einnisten.
In einer gerade abgeschlossenen Untersuchung (siehe Moritz et al., 2008) wiesen depressive Patienten nur dann einen Stimmungskongruenzeffekt auf (d.h. bessere Erinnerung für depressionsrelevantes Material), wenn die Information als salienter erlebt wurde (d.h. persönlich bedeutsam). Wir gehen davon aus, dass Bewertungsunterschiede bezüglich der Salienz und nicht so sehr der Valenz die Ursache des Stimmungskongruenzeffektes bei Depression darstellen (Diplomarbeit Kirsten Riedesel; Kooperation mit Marina G. Arzola, Stanford).
In Kooperation mit der Arbeitsgruppe um Dr. Otte werden die therapeutischen Konsequenzen der Modulation des Mineralkortikoidrezeptors auf kognitive Funktionen sowie der Zusammenhang zwischen Kognition und Kortisol untersucht (Hinkelmann et al., 2009; Otte et al., in press). 

Publikationen siehe unten



Research on Cognitive Dysfunction in Unipolar Depression

zur deutschen Version

Principal Investigators
Prof. Dr. Steffen Moritz
Dipl.-Psych. Katharina Voigt
Dipl.-Psych. Kirsten Riedesel

Cooperation
PD. Dr. Christian Otte (Department of Psychiatry and Psychotherapy, Hamburg)
Dr. Christoph Muhtz (Department of Psychiatry and Psychotherapy, Hamburg)
Dr. Kim Hinkelmann (Department of Psychiatry and Psychotherapy, Hamburg)
Dr. Holger Jahn (Department of Psychiatry and Psychotherapy, Hamburg)
Prof. Dr. Peter Graf (University of British Columbia, Vancouver)

Overview
A large body of evidence confirms that depressive patients exhibit mnestic, attentional and executive deficits (e.g., Moritz et al., 2001, 2002). Among other goals, we attempt to determine the state/trait properties of cognitive dysfunctions. Using priming procedures, we currently test the hypothesis that negative-valenced material contains a processing advantage in depressive patients, which leads to facilitated spreading of activation for such information (e.g., Moritz & Graf, 2006). In a recently completed study we administered an emotional variant of the Deese-Roediger-McDermott paradigm (Moritz et al., 2005). It was confirmed that patients with major depression memorize emotional material more efficiently than neutral material relative to controls. An interesting novel finding was that emotional distractor material (i.e., words not presented during encoding but shown at recognition), particularly depressive items, was significantly more often falsely recognized by depressive patients (i.e., enhanced false alarm rate) relative to control participants. This is a first indication that memory structures in depressed people do not only incorporate depressive information more easily but are also more susceptible to negative-valenced intrusions. This could represent an important pathogenetic mechanism of the disorder.
In a recent investigation (see Moritz et al., 2008) depressive patients only displayed a mood-congruency memory (MCM) bias (i.e., better recollection for depression-relevant material), if items were appraised as more salient. We claim that personal salience but not valence is the key determinant of the MCM bias in depression (diploma thesis Kirsten Riedesel in cooperation with Marina G. Arzola, Stanford). In cooperation with Dr. Otte and his colleagues we investigate the therapeutic effect of the modulation of the mineralocorticoid receptor on cognition and the relationship between cognition and cortisol (Hinkelmann et al., 2009; Otte et al., in press).  

Publikationen/Publications

Hinkelmann, K., Moritz, S., Botzenhardt, J., Riedesel, K., Wiedemann, K., Kellner, M. & Otte, C. (2009). Cognitive impairment in major depression: association with salivary cortisol. Biological Psychiatry, 66, 879-885.

Moritz, S., Heeren, D., Andresen, B. & Krausz, M. (2001). An analysis of the specifity and the syndromal correlates of verbal memory impairments in schizophrenia. Psychiatry Research, 101, 23-31.

Moritz, S., Jahn, H., Schick, M. & Graf, P. (unpublished manuscript). Facilitated semantic access for negative-valenced material in depression.

Moritz, S., Kloss, M., Jahn, H., Hand, I., Haasen, C. & Krausz, M. (2002). Executive functioning in obsessive-compulsive disorder, unipolar depression and schizophrenia. Archives of Clinical Neuropsychology, 17, 477-483.

Moritz, S., Stabba, A., Jahn, H., Schick, M., Andresen, B., Krausz, M. & Naber, D. (unpublished pilot study). Investigation of emotional semantic priming in unipolar depression. Evidence for an automatic affective response bias in depression.

Moritz, S., Gläscher, J. & Brassen, S. (2005). Investigation of mood-congruent false and true memory recognition in depression. Depression & Anxiety, 21, 9-17.

Moritz, S. & Graf, P. (2006). Performance of depressive and healthy participants on an affective priming task using word pronunciation, German Journal of Psychiatry, 9, 1-9.

Moritz, S., Voigt, K., Arzola, G. M. & Otte, C. (2008). When the half-full glass is appraised as half empty and memorised as completely empty: mood-congruent true and false recognition in depression is modulated by salience. Memory, 16, 810-820.

Otte, C., Hinkelmann, K., Moritz, S., Yassouridis, A., Jahn, H., Wiedemann, K. & Kellner, M. (in press). Modulation of the mineralocorticoid receptor as add-on treatment in depression: A randomized, double-blind, placebo-controlled proof-of-concept study. Journal of Psychiatric Research

Seitenanfang    Seite drucken


© Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Impressum
Letzte Änderung: Dr. Steffen Moritz, 07.02.2010

Mitarbeiter/staff