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Zwang

Zwangsstörung/obsessive-compulsive disorder


artist: danamdefebbo: "Bother you?" (Störend?)*

to English version

Vorbemerkung: Diese Seiten dienen dem Zweck, Sie über unsere Hamburger Projekte zu informieren und haben nicht den Anspruch, einen umfassenden Überblick gegenwärtiger internationaler Forschung zu liefern. Wir zitieren daher nur eigene Studien, möchten aber gleichzeitig betonen, dass unsere Arbeiten selbstverständlich vielfach auf den Studien und Theorien anderer Autoren basieren.
Impotant note: Our web pages pursue the goal to inform you about our research projects in Hamburg and cannot provide a comprehensive review of international research. For this reason, we only cite our own studies but would like to emphasize that our work is often based on the empirical efforts of others in the field.

Looking for participants for new intervention study (in English language only): We are currently conducting an online study examining a new promising technique targeting obsessions, which is called "doubt therapy" developed by Dr. Kieron O' Connor and his colleagues at McGill University Montreal (Canada). If you are interested or want to learn more about the study and its inclusion criteria, please go to the following web-site:  http://www.unipark.de/uc/hh_uni_psych_inst_LJ/d77d/

Hauptbeteiligte
Prof. Dr. Steffen Moritz
Dr. Lena Jelinek
Dipl.-Psych. Birgit Hottenrott
Dipl.-Psych. Sarah Randjbar
Dipl.-Psych. Marit Hauschildt
Prof. Dr. Burghard Andresen

Kooperationspartner (alphabetische Reihenfolge)
Prof. Dr. Bernhard Dahme (Fachbereich Psychologie, Hamburg)
Dr. Andrea Ertle (Humboldt Universität Berlin)
Dr. Susanne Fricke (Universität Hamburg)
Prof. Dr. Norbert Kathmann (Humboldt Universität Berlin)
Prof. Dr. Michael Kellner (Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Hamburg)
PD Dr. Beat Meier (University of British Columbia, Vancouver)
Dr. Adrian von Mühlenen (University of British Columbia, Vancouver)
Dr. Alexander F. Schmidt (Rheinische Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn)
Prof. Dr. Michael Wagner (Klinik für Psychiatrie, Bonn)

Überblick
Zwangsstörungen stellen seit vielen Jahren einen Schwerpunkt unserer Forschungsarbeit dar. Hierbei beschäftigen wir uns mit unterschiedlichen Bereichen des Störungsbildes - angefangen mit der Grundlagenforschung, die einem besseren Verständnis von Zwängen dienen soll, bis hin zur Entwicklung und wissenschaftlichen Überprüfung von konkreten Behandlungsangeboten. Unsere Grundlagenforschung widmet sich v.a. neuropsychologischen Funktionen (z.B. Gedächtnis und  Raumverarbeitung), Psychopathologie (z.B. syndromale Struktur der Zwangsstörung) und kognitive Denkstile (z.B. Überverantwortlichkeit). In den von uns entwickelten Behandlungsangeboten versuchen wir gewonnene Erkenntnisse in konkrete Maßnahmen umzusetzen. 
Für die Ergebnisse aus vergangenen Projekten seien Interessierte auf die unten aufgeführte Literaturliste verwiesen. Einige unserer aktuellen Projekte sind im Folgenden ausführlicher dargestellt.

Gedächtnis, Metagedächtnis und Verantwortung
Bereits in einem im Jahr 2000 von der DFG bewilligten Projekt (MO 969/1-1) haben wir mögliche Zusammenhänge zwischen Dysfunktionen der Raumverarbeitung und des non-verbalen Gedächtnisses mit Zwangssymptomen erforscht. Die Ergebnisse erbrachten keine Hinweise auf spezifische spatiale oder non-verbal mnestische Defizite bei Zwang (Moritz, Kloss et al., 2005; siehe auch Jelinek et al., 2006). In unseren neueren Studien greifen wir Überlegungen in der Literatur auf, wonach Zwangspatienten eher Defizite im Bereich des Metagedächtnisses (u.a. Urteilssicherheit, subjektive Bewertung des eigenen Leistungsniveaus) als im Bereich der Gedächtnisgenauigkeit aufweisen. Dabei konnten wir keinerlei Unterschiede zwischen gesunden Probanden und Zwangspatienten für Quellengedächtnis (betrifft u.a. das Wissen woher eine Information kommt), Urteilssicherheit oder die subjektive Lebendigkeit gespeicherter Gedächtnisepisoden aufzeigen (Moritz et al., 2006; Moritz, Kloss et al., 2009; Moritz, Ruhe et al., 2009).
Ergebnisse einer weiteren Studie, in der wir zusätzlich das subjektive Verantwortungsgefühl erhoben, weisen darauf hin, dass eine Minderung des Metagedächtnisses bei Zwang nur dann auftritt, wenn die subjektive Verantwortung erhöht ist: Zwangspatienten zeigten in einem virtuellen Szenario, bei dem das Leben anderer Menschen auf dem Spiel stand, eine deutliche Erniedrigung der Urteilssicherheit und der Bewertung der eigenen Leistung, im Vergleich zu gesunden Probanden. Keinerlei Unterschiede wurden in einem Kontrollszenario ohne Verantwortung gefunden (Moritz, Wahl et al. 2007).

Aufmerksamkeit
Im Bereich der Informationsverarbeitung konnten wir entgegen früherer Befunde anderer Arbeitsgruppen keine Reduktion des Negative Priming-Effektes bei Zwangspatienten zeigen  (üblicherweise als Korrelat kognitiver Inhibition interpretiert) (Moritz, Kloss, & Jelinek, 2010). Weiter fanden wir eine vergleichbare Verarbeitung von untergeordneten-lokalen versus übergeordneten-globalen Strukturen in einem local-global Paradigma (Moritz, Wendt et al., 2008). Weitere Charakteristika der allgemeinen Informationsverarbeitung bei Zwang versuchten wir mit Verfahren genauer zu beleuchten, die speziell mit dem orbito-frontalem Kortex assoziiert sind (z.B. delayed alternation task (DAT): Moritz, & Hottenrott et al., 2009; object alternation task (OAT): Moritz, Jelinek et al., 2009).

Für viele psychische Störungen werden Besonderheiten in der Verarbeitung von störungsrelevanten Reizen angenommen. Gerade bei Zwangsstörungen ist die Befundlage weniger eindeutig als beispielsweise bei anderen Angststörungen. Erklärungen und Besonderheiten der Informationsverarbeitung bei Zwang versuchen wir in neueren Studien unserer Arbeitsgruppe daher mit unterschiedlichen Paradigmen genauer zu untersuchen, beispielsweise mit dem Inhibition of Return Paradigma (IOR; Moritz, von Mühlenen et al., 2009) und dem emotional Stroop Test (Moritz, Fischer et al., 2009). Weiterhin konnten wir in einer Online-Studie erste Hinweise dafür finden, dass Zwangspatienten mehrdeutige Wörter (Homonyme) anders verarbeiten als gesunde Kontrollprobanden nämlich eher a) mit einem Zwangsbezug und b) in einem negativen Kontext (Jelinek, Hottenrott, & Moritz, 2009).

Diese Besonderheiten in der Informationsverarbeitung bei Zwangspatienten werden von uns in einer neu entwickelten Technik "Assoziationsspaltung" aufgegriffen (Moritz, Jelinek et al., 2007). Diese Methode wird auf der folgenden Seite genauer beschrieben:

http://www.uke.de/assoziationsspaltung

Aktuell untersuchen wir in einem DFG-geförderten Projekt (JE 540/3-1) Besonderheiten der Informationsverarbeitung bei der Zwangserkrankung sowie Bedingungen ihrer Veränderbarkeit mit Hilfe von Assoziationsspaltung.

Kognitive Denkstile bei Zwängen
Es wird angenommen, dass Zwangspatienten dazu neigen, die Wahrscheinlichkeit von Gefahren zu überschätzen (overestimation of threat). Differenzierte Betrachtungen, inwieweit sich diese Neigung auf die Überschätzung des generellen vs. persönlichen Risikos bezieht, stehen bislang aus. Unter Verwendung des Unrealistic Optimism Paradigmas konnten wir in einer ersten Studie keine Hinweise dafür finden, dass Zwangpatienten die Auftretenswahrscheinlichkeit negativer oder zwangsrelevanter Ereignisse allgemein überschätzen. Vielmehr zeigte sich, dass Zwangspatienten im Gegensatz zu gesunden Personen lediglich das persönliche Risiko für das Eintreten eines solchen Ereignisses überschätzen (Moritz & Jelinek, 2009). Die bei Zwang relevanten Denkstile sowie neuere metakognitive Ansätze greifen wir in einem neuen, von unserer Arbeitsgruppe entwickelten Selbsthilfemanual auf (Moritz, 2010), welches sich in einer ersten Onlinestudie gegenüber einer Wartegruppe als überlegen gezeigt hat (Moritz, Jelinek, Hauschildt, & Naber, in press). Dabei werden im Rahmen von 14 Einheiten kognitive Verzerrungen (z.B. Perfektionismus, Intoleranz für Ambiguität) sowie typische Befürchtungen (z.B. gefährlich oder schizophren zu sein) behandelt.

Selbsthilfebuch

Erfolgreich gegen Zwangsstörungen (2. aktualisierte Auflage)

Literaturverzeichnis siehe unten



Obsessive-Compulsive Disorder (OCD) zur deutschen Version

Looking for participants for new intervention study (in English language only): We are currently conducting an online study examining a new promising technique targeting obsessions, which is called "doubt therapy" developed by Dr. Kieron O' Connor and his colleagues at McGill University Montreal (Canada). If you are interested or want to learn more about the study and its inclusion criteria, please go to the following web-site:  http://www.unipark.de/uc/hh_uni_psych_inst_LJ/d77d/

Researchers
Prof. Dr. Steffen Moritz
Dr. Lena Jelinek
Dipl.-Psych. Birgit Hottenrott
Dipl.-Psych. Sarah Randjbar
Dipl.-Psych. Marit Hauschildt
Prof. Dr. Burghard Andresen

Cooperation
Prof. Dr. Bernhard Dahme (Fachbereich Psychologie, Hamburg)
Dr. Andrea Ertle (Humboldt Universität Berlin)
Dr. Susanne Fricke (Universität Hamburg)
Prof. Dr. Norbert Kathmann (Humboldt Universität Berlin)
Prof. Dr. Michael Kellner (Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Hamburg)
PD Dr. Beat Meier (University of British Columbia, Vancouver)
Dr. Adrian von Mühlenen (University of British Columbia, Vancouver)
Dr. Alexander F. Schmidt (Rheinische Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn)
Prof. Dr. Michael Wagner (Klinik für Psychiatrie, Bonn)

Overview
Obsessive-compulsive disorder (OCD) is one of the main research topics of our working group. We are interested in many different areas of the disorder starting with basic research, which aims at a better understanding of OCD, to the development and evaluation of specific interventions. The basic research of our working group is primarily dealing with neuropsychological functioning (e.g., information processing, visuospatial functioning) and thinking styles (e.g., inflated responsibility). The interventions developed by our research group are based upon the findings in basic research.
For the findings of past projects please see our reference list below. Some of our more current projects are outlined in the following.

Memory, metamemory and responsibility
In a research project supported by the German Research Foundation (MO 969/1-1) we  investigated a possible link between visuospatial dysfunctions and non-verbal memory with OCD symptomatology. The results provided no evidence for the existence of specific spatial or non-verbal memory deficits in OCD (Moritz, Kloss et al., 2005; see also Jelinek et al., 2006). In our current and recent studies, we pick up theoretical considerations claiming that OCD patients display performance deviances for metamemory (e.g., response confidence, subjective appraisal of one's performance skills) rather than for memory accuracy. In these studies, OCD patients and healthy controls did not differ with regard to source memory (i.e., memory for the source of information), response confidence and subjective vividness of stored memory episodes (Moritz et al., 2006; Moritz, Kloss et al., 2009; Moritz, Ruhe et al., 2009).
In a subsequent study, we obtained results suggesting a decrement of metamemory only under conditions where subjective responsibility is inflated: Patients displayed decreased response confidence and worse subjective appraisal of their performance compared to healthy controls in a virtual scenario, in which the participant carried special responsibility for the well-being of other people. No differences occurred for a control scenario without enhanced responsibility (Moritz, Wahl et al. 2007).

Attention
In contrast to previous reports by other researchers, OCD patients did not exhibit reduced negative priming (negative priming is frequently interpreted as a correlate for cognitive inhibition) in our study (Moritz, Kloss, & Jelinek, 2010). Moreover, we found similar processing of subordinate local versus higher-ranking global structures in a local-global paradigm (Moritz, Wendt et al., 2008). Further characteristics of general information processing in OCD were targeted with tests which are thought to be sensitive to the orbito-frontal cortex (e.g., delayed alternation task (DAT): Moritz, & Hottenrott et al., 2009; object alternation task (OAT): Moritz, Jelinek et al., 2009).

Biased information processing of disorder-specific stimuli is proposed for many psychiatric disorders. However, regarding OCD the evidence is less consistent than, for example, in other anxiety disorders. In recent and current studies we aim at explaining this discrepancy and try to further investigate biased information processing in OCD with a variety of instruments, such as the inhibition of return paradigm (IOR; Moritz, von Mühlenen et al., 2009) and the emotional Stroop test (Moritz, Fischer et al., 2009). Moreover, in an online-study we were able to find first evidence that OCD participants in comparison to healthy controls are more likely to process ambiguous words (i.e., homographs) in an OCD related or a negative context (Jelinek, Hottenrott, & Moritz, 2009). 
These characteristics of biased information processing in OCD are picked up by our newly developed technique Association Splitting (Moritz, Jelinek et al., 2007). This intervention is described on the following page in more detail:

http://www.uke.de/assoziationsspaltung

In a current study funded by the German Research Foundation (JE 540/3-1) biased information processing in OCD as well as its convertibility is investigated. 

Cognitive Biases
It is proposed that patients with OCD tend to overestimate threat. More specific considerations, whether patients overestimate the average versus their personal risk for threat have not been made. By the use of an unrealistic optimism paradigm, we could not find any evidence that OCD patients generally overestimate the prevalence of negative events. Specifically, OCD participants perceived themselves as more vulnerable to experience OCD-related events (Moritz & Jelinek, 2009). OCD-relevant thinking styles as well as new metacognitive interventions are picked up in a newly developed self-help manual (Moritz, 2010), which was positively evaluated in comparison to a waitlist control group (Moritz, Jelinek, Hauschildt, & Naber, in press). In this manual 14 modules dealing with cognitive biases (e.g., perfectionism, intolerance of ambiguity) as well as typical OCD-related concerns (e.g., being dangerous or crazy) are described.

Literaturverzeichnis/References
Neuropsychologische Funktionen / Neuropsychological functioning
Moritz, S., Birkner, C., Kloss, M., Jacobsen, D., Fricke, S., Bothern, A. et al. (2001). Impact of comorbid depressive symptoms on neuropsychological performance in obsessive-compulsive disorder. Journal of Abnormal Psychology, 110, 653-657.

Moritz, S., Birkner, C., Kloss, M., Jahn, H., Hand, I., Haasen, C. et al. (2002). Executive functioning in obsessive-compulsive disorder, unipolar depression, and schizophrenia. Archives of Clinical Neuropsychology, 17, 477-483.

Moritz, S., Fricke, S., Wagner, M., & Hand, I. (2001). Further evidence for delayed alternation deficits in obsessive-compulsive disorder. Journal of Nervous & Mental Disease, 189, 562-564.

Moritz, S., Hottenrott, B., Randjbar, S., Klinge, R., Von Eckstaedt, F. V., Lincoln, T. M. et al. (2009). Perseveration and not strategic deficits underlie delayed alternation impairment in obsessive-compulsive disorder (OCD). Psychiatry Research, 170, 66-69.

Moritz, S., Hubner, M., & Kluwe, R. (2004). Task switching and backward inhibition in obsessive-compulsive disorder. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 26, 677-683.

Moritz, S., Jelinek, L., Hottenrott, B., Klinge, R., & Randjbar, S. (2009). No evidence for object alternation impairment in obsessive-compulsive disorder (OCD). Brain and Cognition, 69, 176-179.

Moritz, S., Kloss, M., Jacobsen, D., Kellner, M., Andresen, B., Fricke, S. et al. (2005). Extent, profile and specificity of visuospatial impairment in obsessive-compulsive disorder (OCD). Journal of Clinical & Experimental Neuropsychology: Official Journal of the International Neuropsychological Society, 27, 795-814.

Moritz, S., Kloss, M., Jelinek, L. (2010). Negative priming (cognitive inhibition) in obsessive-compulsive disorder (OCD). Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry. 41, 1-5

Moritz, S., & Wendt, M. (2006). Processing of local and global visual features in obsessive-compulsive disorder. Journal of the International Neuropsychological Society, 12, 566-569.

Moritz, S., Wendt, M., Jelinek, L., Ruhe, C., & Arzola, G. M. (2008). No disadvantage for the processing of global visual features in obsessive-compulsive disorder. Journal of the International Neuropsychological Society, 14, 489-493.

Gedächtnis und Metagedächtnis / Memory and metamemory
Jelinek, L., Moritz, S., Heeren, D., & Naber, D. (2006). Everyday memory functioning in obsessive-compulsive disorder. Journal of the International Neuropsychological Society, 12, 746-749.

Moritz, S., Jacobsen, D., Willenborg, B., Jelinek, L., & Fricke, S. (2006). A check on the memory deficit hypothesis of obsessive-compulsive checking. European Archives of Psychiatry and Clinical Neuroscience, 256, 82-86.

Moritz, S., Kloss, M., Jahn, H., Schick, M., & Hand, I. (2003). Impact of comorbid depressive symptoms on nonverbal memory and visuospatial performance in obsessive-compulsive disorder. Cognitive Neuropsychiatry, 8, 261-272.

Moritz, S., Ruhe, C., Jelinek, L., & Naber, D. (2009). No deficits in nonverbal memory, metamemory and internal as well as external source memory in obsessive-compulsive disorder (OCD). Behaviour Research and Therapy, 47, 308-315.

Moritz, S., Wahl, K., Zurowski, B., Jelinek, L., Fricke, S., & Hand, I. (2007). Enhanced perceived responsibility decreases metamemory but not memory accuracy in obsessive-compulsive disorder (OCD). Behaviour Research and Therapy, 45, 2044-2052.

Verzerrte Informationsverarbeitung / Biased information processing
Jelinek, L., Hottenrott, B., & Moritz, S. (2009). When cancer is associated with illness but no longer with animal or zodiac sign: investigation of biased semantic networks in obsessive-compulsive disorder (OCD). Journal of Anxiety Disorders, 23, 1031-1036.

Moritz, S., Fischer, B. K., Hottenrott, B., Kellner, M., Fricke, S., Randjbar, S. et al. (2008). Words may not be enough! No increased emotional Stroop effect in obsessive-compulsive disorder. Behaviour Research and Therapy, 46, 1101-1104.

Moritz, S., Jacobsen, D., Kloss, M., Fricke, S., Rufer, M., & Hand, I. (2004). Examination of emotional Stroop interference in obsessive-compulsive disorder. Behaviour Research and Therapy, 42, 671-682.

Moritz, S., & von Muhlenen, A. (2005). Inhibition of return in patients with obsessive-compulsive disorder. Journal of Anxiety Disorders, 19, 117-126.

Moritz, S., & von Muhlenen, A. (2008). Investigation of an attentional bias for fear-related material in obsessive-compulsive checkers. Depression and Anxiety, 25, 225-229.

Moritz, S., Von Muhlenen, A., Randjbar, S., Fricke, S., & Jelinek, L. (2009). Evidence for an attentional bias for washing- and checking-relevant stimuli in obsessive-compulsive disorder. Journal of the International Neuropsychological Society, 15, 365-371.

Denkstile / Cognitive Biases
Moritz, S. (2010). Erfolgreich gegen Zwangsstörungen: Metakognitives Training - Denkfallen erkennen und entschärfen. Berlin: Springer.

Moritz, S., Kloss, M., von Eckstaedt, F. V., & Jelinek, L. (2009). Comparable performance of patients with obsessive-compulsive disorder (OCD) and healthy controls for verbal and nonverbal memory accuracy and confidence: time to forget the forgetfulness hypothesis of OCD? Psychiatry Research, 166, 247-253.

Moritz, S., & Jelinek, L. (2009). Inversion of the "unrealistic optimism" bias contributes to overestimation of threat in obsessive-compulsive disorder. Behavioural and Cognitive Psychotherapy, 37, 179-193.

Moritz, S., & Pohl, R. F. (2006). False beliefs maintenance for fear-related information in obsessive-compulsive disorder: an investigation with the hindsight paradigm. Neuropsychology, 20, 737-742.

Moritz, S., & Pohl, R. F. (2009). Biased processing of threat-related information rather than knowledge deficits contributes to overestimation of threat in obsessive-compulsive disorder. Behavior Modification, 33, 763-777.

Moritz, S., Wahl, K., Ertle, A., Jelinek, L., Hauschildt, M., Klinge, R. et al. (2009). Neither saints nor wolves in disguise: ambivalent interpersonal attitudes and behaviors in obsessive-compulsive disorder. Behavior Modification 33, 274-292.

Lebensqualität / Quality of Life
Hauschildt, M., Jelinek, L., Hottenrott, B., Randjbar, S., & Moritz, S. (2010). Generic and illness-specific quality of life in obsessive-compulsive disorder. Behavioural and Cognitive Psychotherapy. doi:10.1017/S1352465810000275.

Moritz, S. (2008). A review on quality of life and depression in obsessive-compulsive disorder. CNS Spectrum, 13, 16-22.

Moritz, S., Rufer, M., Fricke, S., Karow, A., Morfeld, M., Jelinek, L. et al. (2005). Quality of life in obsessive-compulsive disorder before and after treatment. Comprehensive Psychiatry, 46, 453-459.

Psychopathologie / Psychopathology
Jacobsen, D., Kloss, M., Fricke, S., Hand, I., & Moritz, S. (2003). Reliabilität der deutschen Version der Yale-Brown Obsessive Compulsive Scale. Verhaltenstherapie 13, 111-113.

Maß, R., Conradi, M., Moritz, S., & Andresen, B. (1997). Analyse der Kurzform des Hamburger Zwangsinventars (HZI-K). Verhaltenstherapie, 7, 90-95.

Moritz, S., Kuelz, A. K., Jacobsen, D., Kloss, M., & Fricke, S. (2006). Severity of subjective cognitive impairment in patients with obsessive-compulsive disorder and depression. Journal of Anxiety Disorders, 20, 427-443.

Moritz, S., & Laroi, F. (2008). Differences and similarities in the sensory and cognitive signatures of voice-hearing, intrusions and thoughts. Schizophrenia Research, 102, 96-107.

Moritz, S., Meier, B., Hand, I., Schick, M., & Jahn, H. (2004). Dimensional structure of the Hamilton Depression Rating Scale in patients with obsessive-compulsive disorder. Psychiatry Research, 125, 171-180.

Moritz, S., Meier, B., Kloss, M., Jacobsen, D., Wein, C., Fricke, S. et al. (2002). Dimensional structure of the Yale-Brown Obsessive-Compulsive Scale (Y-BOCS). Psychiatry Research, 109, 193-199.

Interventionsbezogene Forschung / Intervention-related Research
Fricke, S., Moritz, S., Andresen, B., Jacobsen, D., Kloss, M., Rufer, M. et al. (2006). Do personality disorders predict negative treatment outcome in obsessive-compulsive disorders? A prospective 6-month follow-up study. European Psychiatry, 21, 319-324.

Jelinek, L., Hottenrott, B., & Moritz, S. (2009). Assoziationsspaltung bei Zwängen, SGZ Newsletter. 1, 18-22.

Jelinek, L., Hottenrott, B., & Moritz, S. (2009). Assoziationsspaltung - eine neue Intervention zur Behandlung von Zwangsgedanken. Notfall & Hausarztmedizin. 35, 24-28.

Meier, S., Fricke, S., Moritz, S., Hand, I., & Rufer, M. (2006). Ambulante verhaltenstherapeutische Gruppentherapie bei Zwangsstörungen - ein effektiver Behandlungsansatz? Verhaltenstherapie, 16, 173-182.

Moritz, S., Fricke, S., Jacobsen, D., Kloss, M., Wein, C., Rufer, M. et al. (2004). Positive schizotypal symptoms predict treatment outcome in obsessive-compulsive disorder. Behaviour Research and Therapy, 42, 217-227.

Moritz, S., & Jelinek, L. (2008). Assoziationsspaltung - eine Selbsthilfetechnik zur Reduktion von Zwangsgedanken. Hamburg: VanHam Campus Verlag.

Moritz, S., Jelinek, L., Hauschildt, M., & Naber, D. (in press). How to treat the untreated! Effectiveness of a self-help metacognitive training program (myMCT) for obsessive-compulsive disorder (OCD). Dialogues in Clinical Neuroscience, 12, 209-220.

Moritz, S., Jelinek, L., Klinge, R., & Naber, D. (2007). Fight fire with fireflies! Association Splitting: a novel cognitive technique to reduce obsessive thoughts. Behavioural and Cognitive Psychotherapy, 35, 631-635.

Moritz, S., Kloss, M., Jacobsen, D., Fricke, S., Cutler, C., Brassen, S. et al. (2005). Neurocognitive impairment does not predict treatment outcome in obsessive-compulsive disorder. Behaviour Research and Therapy, 43, 811-819.

Moritz, S., Kloss, M., Katenkamp, B., Birkner, C., & Hand, I. (1999). Neurocognitive functioning in OCD before and after treatment. CNS Spectrums, 4, 21-22.

Rufer, M., Held, D., Cremer, J., Fricke, S., Moritz, S., Peter, H. et al. (2006). Dissociation as a predictor of cognitive behavior therapy outcome in patients with obsessive-compulsive disorder. Psychotherapy and Psychosomatics, 75, 40-46.

Rufer, M., Fricke, S., Moritz, S., Kloss, M., & Hand, I. (2006). Symptom dimensions in obsessive-compulsive disorder: prediction of cognitive-behavior therapy outcome. Acta Psychiatrica Scandinavica, 113, 440-446.

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© Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Impressum
Letzte Änderung: Dr. Steffen Moritz, 06.12.2011

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